Teka Teki

aku teringat mase kat skolah rendah dulu. darjah 2 Merah. SRK St John (2). heheheh. sebelum loceng waktu habis skolah berbunyik. murid2 kene berkumpul and duduk depan papan hitam. sebagai persiapan untuk balik. u see. loceng balik berbunyik 2 kali. so. 1st bell maknenye sume kene bangun dan beratur kat depan pintu. loceng kedua menandekan kite leh blah. tapi cikgu pompuan slalu pakse kitorang cium tangan dulu seblom boleh balik. adab wei. bagus cekgu zaman dulu kala jengking. eh.
tapi aku nak cerita time kene duduk depan papan hitam tuh. time tuh adelah masa bonding antara rakan2. dan kalau cekgu rajin. cikgu pun akan bonding skali. time tuh la borak paling kuat. walaupun cikgu marah suruh senyap. tapi lepas senyap. gradually mesti bising semula. pastuh cekgu suruh senyap balik semula. haha!
i remembered specifically, ade skali tuh. aku buat teka teki kat kawan2 sebelah aku. dalam keadaan berbisik. sebab time tuh cikgu baru marah kitorang buat bising sangat. so nak jadi cerita. aku terkantoi dek cikgu.
dan cikgu suruh aku bangun dan tanye “cikgu cakap ape tadi?”..
rupenye itu rhetorical question kot. aku tak sepatutnye jawab. sebab dia tengah marah. tapi aku kecik2 mane tau. dulu aku lurus kot. so aku jawab la “cikgu suruh senyap”.
“oh pandai kamu menjawab. kamu cakap ape tadi?”
“saye buat teka teki cikgu”
aku ingat specifically muka cikgu aku time tuh. cam muke heran. nak marah. tapi tak marah. dia cam nak capai pembaris kayu kuning kat hujung papan hitam. then dia kata “teka teki ape?”
aku cam patut explain je teka teki ape aku buat. tapi tangan aku terikut2 skali. aku cakap
“ade krete langgar tiang” dan aku sambung sambil buat gesture ngn tangan aku; tangan kiri buat cam krete dan tangan kanan buat tiang. bile krete langgar tiang. “tiang tuh bengkok”. aku bengkokkan tangan kanan.

soalannye “mane bengkok?”

tetibe kawan2 sekelas aku semua start bagi jawapan. hahahahahahahahahaha! padehal cikgu nak tanye ape aku cakap tadi. lol. tak pasal2 semua layan nak bagi jawapan. hahahahahahah! ade yg betul. sebab aku baru bagi teka teki tuh sblom kene berdiri. ade yg tunjuk tangan aku yg bengkok tuh. wahahahahahahahaha!
cikgu cam tak jadi marah lepas tuh. dia siap kate “lagi. lagi?”. lol. then aku keluarkan semua skill teka teki aku. aku tak ingat teka teki ape lagi yg aku bagi. tapi aku ingat part tuh jek.

Puan Samsiah name cikgu tu. cikgu paling aku sayang dari darjah satu sampai habis sekolah. salah satu sebabnye adelah sebab cikgu ni la yg bagi aku gune pen bile sumorang gune pensil sebab dia kate tulisan aku cantik mase darjah 3 [time awal 90an dulu tade cikgu benarkan murid pakai pen kot]. lagi satu. she recommended aku dapat Anugerah Nilai Murni mase darjah 4 walaupun dia guru kelas lain. dan aku dapat. heeee.. sronok aku. naik pentas. mase rehearsal cikgu yg bertanggungjawab kate kene salam tunduk cam orang Jepun sebelum amik anugerah. so bile aku amik anugerah tuh aku hampir tertanduk perut guru besar. wahahahahaha! dah la Anugerah Nilai Murni.. tak pasal2 kene tarik balik anugerah tuh kalau aku tanduk Guru Besar. wahahahahaha! banyak lagi jasa Puan Samsiah. takyah cerita ar. aku nak cerita pasal teka teki tuh jek. heheh

p/s: ape jawapan teka teki tuh?

About ururu5

I practice Islam, total One Piece fan.. and L'Arc-en-Ciel.. and Arsenal.. and PAS.. and.. im single.. or am i? N.E.S. tolong confirm kan.. I'm left-handed..

Posted on 22nd October, 2010, in fun, history. Bookmark the permalink. 3 Comments.

  1. Bangkok kat Thailand laaa…

    hahaha…

    a’ah aa wey… masa skolah rendah bila cikgu bagi pakai pen tu rasa mcm hebat gila lahh… siap bawak duit lebih nanti balik skolah singgah mini market pasal nak beli pen… pastu siap jenis beli yang ada bau wangi2 tu…

    aku rasa kat umah cikgu mesti pitam bila tanda buku budak2 semua jenis ada bau wangi2 tu…

  2. budak pompuan ye kot beli mende2 wangi tu. kitorang laki2 selalu ‘hilang’ atau ‘tertinggal’ buku nota sebab tanak buat homework. lol. so ape gune wangi tak wangi? buku tu akan tetap hilang. wahahahaha!

Leave a Reply

