Free dome

bukan tade idea menaip. cume malas menaip. nak nak pulak duk jadik programmer nih. most programmer yg aku kenal, sumenye takde cubical. takde privacy. so cam aku pun cenggitu. bukan nak kate takde leisure time. cume limited to certain part of time. of course blogging is not priority. ade bende lain lagi nak buat. takleh nak blog selalu. takleh tengok facebook. tiap kali aku click ‘new post’ kat blog aku, time tuh either keje datang atau boss lalu. bukan itu saje. time ade idea baru. idea lain yg lebih baru pun datang. or maybe time tu la nak tweet sane sini. or bace soccernet. atau new favorite manga posted. heck! ade je yg menghalang aku nak tekan balik button ‘New Post’ tuh. hish! last2.. malas ar aku. blogging je pun.

jap…. boss datang……

oih! lame pulak aku hilang.. sampai habis lunch. haha. padehal aku lupe aku tgh blog.

aku baru balik dari lunch kat McD Sogo. aku beli Double Cheese Burger regular McValue Meal Lunch set ngn Chicken McNugget 6 ketul ala carte. selama 20 tahun aku makan kat Fast Food Joints kat Meleysia nih. aku boleh kira dengan jari sebelah tangan, berapa ramai orang yang akan actually kemas tempat makan derang, letak sampah2 dalam tray dan buang segala sampah ke dalam tong sampah sendiri. tak kire lah. McD ke, KFC ke, A&W ke, Carl’s Jr ke, Burger King ke. boleh kata 99.9% Malaysian akan tinggalkan tempat makan mereka bersepah dan mengharap pekerja restoran akan membersihkan tempat yg mereka tinggalkan bersepah. oklah. sebab tu restoran ni mengupah pekerja untuk membersihkan tempat mereka. dan ini membuatkan mentaliti pengotor rakyat meleysia nih makin menular. alasan mereka : “kalau aku kemas sendiri, nanti cleaner makan gaji buta. nanti derang tade kerja”. lame excuse for lazy bastards.

and you call yourselves civilized people? open minded people?

No! believe me. you are not. apparently, all the teachings about kebersihan never made any impact to your civilized soul other than unto your own body. dari kecik sampai besar. dari ajaran sekolah sampai lah ajaran agama. semuanya mengajar tentang kebersihan. tapi…. hmmmm… ye lah. bersih untuk diri sendiri je la.
being civilized bukan bermaksud thinking on the current situation. being civilized means you have to think out of the box. out of the current set of mind. thinking ahead.

let say it was the other way around. Malaysian people were actually civilized and pembersih. lets just say, everyone clean their own mess after having their meal. bersih!
jadi managers will not be forced to hire a cleaner or two for their restaurants. instead of cleaners, maybe they could be hired as another staff in the kitchen or in the front counter. kekadang derang boleh je keluar kejap and lap meja when needed. sebab meja semua bersih. tade makanan bersepah sangat. tade sampah bersepah atas meja. and the customers can keep on coming. tak payah tunggu cleaner bersihkan meja. or maybe kalau betul ade org sepahkan. they would just buang sampah yg tertinggal sendiri. and guess what? restaurant pun boleh untung. sebab tak payah hire cleaner. customer pulak tak brenti2 datang. tade customer yg perlu waste time carik tempat duduk bersih.

it is not about jadi cam omputih. it’s NOT! but it’s about being a good Muslim or good Samaritan or good Christians or whatever the good people are called in their own respective religions. if you can practice your 5 times/day prayers. believe me. this is just another easy task you can accomplish. senang gile. sedangkan aku yg tak semayang penuh nih pun boleh buat. ehh.. bukan nak bangge diri.. tapi alah… bangge sket sket ape salahnye.. hahahaha!

you wanted change but you yourself dont want to change. nak change pe mendenye? no way it’ll happen lah. one good change/deed you made every little now and then for others would change something in this world. i believe that. yes.

i was taught this since i was little. tapi kulit otak aku nih tebal gamaknye. ayah selalu marah kalau kitorang adik beradik tak kemas meja makan and buang sampah lepas makan kat McD. aku pun cenggitu jugak dulu. aku mesti cakap, “ayah. kan ke ade cleaner”. pastuh bapak aku ketuk pale aku. saket. so aku pegi kemas. every single time. last aku ade perangai nih mase aku Form 2. power tak? hahahaaaa! tapi aku cam tak puas hati jugak apesal kene kemas meja. kenape nak jadi cam omputih.

start Form 3. aku terpikir. ini bukan perangai orang putih. ini perangai orang yg beragama. civilized faithful people. it was taught to us since the very beginning. never since aku biarkan meja aku bersepah. never since aku biarkan sampah lepas makan. and i get my thanks every time from the cleaner. every time. well. unless aku makan kat restaurant mahal yg guna pinggan mangkuk tuh la. takkan aku nak bawak masuk pinggan mangkuk tuh pegi blakang kitchen siap basuh skali. kalau camtuh. tak payah la aku bayar service charge. itulah gunenye service charge. kalau McD ade service charge takde la namenye Fast Food restaurants.

maka lepas abis lunch dan kemas2. pandang kiri kanan kalau ade awek cun nampak ape aku buat. mungkin dia jatuh hati ngn tingkah laku aku tadi. haha! takde? aku jenjalan sket kat ruang sales kat ground floor. cam bese lah ade sales bebaju kat tengah2 tuh. aku belek sket.. tade pape yg menarik. aku pun decide untuk blah. sampai lah aku kat satu french door nih [nanti aku bagitau apa itu french door]. nih salah satu perkara yg aku benci bile sampai french door. org yg pertama sampai french door akan menolak satu daun pintu. dan manusia2 dari semua arah luar dan dalam akan cuba sedaya upaya untuk masuk melalui satu pintu sahaja walaupun boleh je tolak lagi satu daun pintu. of course lah sebab dah guna satu pintu. maka traffic pun congested lah. macam nih:

gamba 1: french door
gamba 2: yg selalu terjadi
gamba 3: yang SEPATUTNYE terjadi

tak dapat lah aku nak keluar ngn cepat sebab berdiri kat blakang manusia2 yg amat pandai. sampai je aku kat pintu. aku tak bukak daun pintu lagi satu. sebaliknye aku masuk kat daun pintu yg terbuka dan aku brenti dan berdiri kat tengah2 pintu. maka bodohlah mereka sebab tak bukak pintu yang ke-2. bodoh yg amat. hadui. aku berdiri kat tengah pintu selama 10 saat kot. dan org lain pandang aku dengan muka amarah sebab aku tanak bagi laluan. ahahahahahahahahaha! suko aku! dah tak beragama dah la aku time tuh. hahahahahahaha! dan aku tolak daun pintu ke-2.. baru lah mereka berasa lega. dan lalu pada pintu tersebut. aku cakap kuat2. “Bodoh!”.. dan aku berlalu pergi. satgi kalau salah satu pintu tertutup. mesti traffic jam lagi skali.

dan aku sampai kat opis ngn perasaan kenyang perut suke hati.

p/s: oh! satu jari je yg aku dapat kire selame 20 tahun aku makan kat fast food joint. dah tentulah aku ngn family aku je yg buat cenggitu. heh!

About ururu5

I practice Islam, total One Piece fan.. and L'Arc-en-Ciel.. and Arsenal.. and PAS.. and.. im single.. or am i? N.E.S. tolong confirm kan.. I'm left-handed..

Posted on 22nd February, 2011, in bodoh!, food for thought, Religion. Bookmark the permalink. 4 Comments.

  1. hahaa… kat cafe fakulti lain kat U aku kemain beso2 dier tulis sile masukkan pinggan/gelas dalam bekas disediakan… beso beb… tapi bape kerat je yang angkut pegi situ…

    kitorang yang tahap super senior angkut pinggan da kene jeling2 ngan junior… siap sengih2 sinis bajet kitorang junior derang… kire bersyukur weh kitorang senior yang baik. kene mcm membe aku dulu… budak2 junior pandang slek camtu… abes laa kene petik suh tolong makcik cafe tu cuci pinggan.

    ape la salahkan tolong angkat. lagipun bakul ade kot. kalo takde bakul memang serba salah jugak la nak angkut. kang makcik tu tanye plak nak bawak ke mane ye tak? kalo takyah angkat plak kitorang ade habit tunggu sampai ade orang angkut2 pinggan datang amik baru rase puas hati. baru blah…

  2. hehehe,….yay..aku antara yang beberapa kerat yang letak tray atas tmpt tray and buang sisa makan dlm tong sampah kat fast food. Bila aku makan dgn kwn2 aku, nanti diorg mcm menganjing tp dulik hapa aku. WE can make a difference!

  3. setuju betul dgn pintu tu, haha.
    Kadang2 omputih akhlak lagi muslim lagi org Islam.
    InsyaAllah 20 tahun lagi Malaysia will be there.

Leave a Reply

