cerita pembaziran dan kekhusyukan

owh! mase amik semayang untuk semayang Zuhr tadi. aku teringat cerita bapak sedare aku tentang amik wudu’ dan pembaziran air. amik air semayang nih. takyah bukak air besar2.. mencurah2.. macam air terjun.. membazir air!!! ko dah la amik air semayang.. membazir pulak.. dapat dosa membazir.. dapat pahala amik air semayang.. ish! kan tak best..

bapak sedare aku bercerita lah. kalau time dia semayang kat mesjid ke, surau kat mall ke RnR ke.. hape ke.. time dia tengah khusyuk semayang.. dia terdengar org membazir air mase amik air semayang.. abih tak khusyuk lah bapak sedare aku sebab memikirkan bahawa air telah terbazir..

aku cam terpikir.. khusyuk nih rosak sebab pengaruh luar? atau sebab kite sendiri? setelah aku pikirkan tadi mase amik air semayang sblom semayang Zuhr. aku terbuat teori lagi.. haha!!!!!

kalau ade org buat bising time kite semayang.. dan kite terpengaruh ngn bunyi bising itu.. dan tetibe khusyuk kite, bak kate omputih, di ‘stir’.. aku pikir, itu salah kite sendiri sebab kite mmg tak power.. kite yg tak bersedia..
kite takleh la salahkan org lain.. well.. melainkan orang yg buat bising tuh mmg sengaje nak menghancurkan kekhusyukan kite lah.
kite dah tau setan tuh duk tengah bisik2 kat kite.. bisik2 kat org lain… kite cam, takkan nak expect sumorang boleh lawan bisikan setan tuh? bukan sumorang.. termasuklah kite.. so biaselah kalau ade kekacauan..

so ketidak khusyukan kite mmg bukan sebab salah orang lain sahaje sebenarnye.. ia salah kite sendirik sebab tak bersedia ngn ape yg akan terjadi.. mesti ade lah dugaan Tuhan nak bagi.. ekau kene prepare betul2 jek. mmg lah ade peringatan pasal adab semasa berada dalam masjid or berada berdekatan orang yg semayang.. tapi… just like peringatan2 lain.. undang2 lain.. mesti lah pelanggar-pelanggar nye wujud..

so macam.. pakcik aku takleh laa pikir pasal ‘orang yg membazir sewaktu amik air semayang’ semasa semayang… dia patutnye dah tau mende nih mungkin terjadi dan bersedia awal untuk menghadapi pengacau kekhusyukan ini..

tapi well.. we do our best.. last2 kite malas nak semayang balik semula pun.. hape? ko semayang semule ke? gile mulia kau.. moga Tuhan mencucuri rahmat ke atas kamu yg mengulang solat selepas ter’stir’ kekhusyukan kamu.. ekau takyah malu2 nak ulang.. biarlah orang lain kate ‘poyo’ ke ‘menunjuk’ ke.. itu hal dia..

hal kamu ngn Tuhan.. kamu jgn pandang remeh..

oh! jgn la bazir air pun.. setakat meratakan air kat part yg penting/wajib je pun. aku dengar bapak aku cerita pasal orang Arab.. setiap kali pengembala unta kuar mengembala… derang bawak satu botol air untuk amik air semayang.. satu botol saje.. cukup amik air semayang untuk zuhur dan asar, even sampai maghrib… itu pun aku dengar bapak aku kate.. ade air lebih dalam botol..
kalau org meleysia.. aku rase 3 botol air pun tak ckup nak amik air semayang. hish!

About ururu5

I practice Islam, total One Piece fan.. and L'Arc-en-Ciel.. and Arsenal.. and PAS.. and.. im single.. or am i? N.E.S. tolong confirm kan.. I'm left-handed..

Posted on 12th April, 2011, in Perspectives, Religion, Service. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

