Panas

baru nih aku terpikir.. pastuh aku tertanya…

kalau jin Islam bace al-Qur’an.. dia terbakar ke?

selalu kan kite dengar care nak halau jin nih.. kite kene bace ayat Qur’an.. habih kalau cenggitu.. jin Islam pun terhalau sekali la? mau tak marah jin2 tuh? logik ke cenggini?

aku teringat cerita Faiz tentang Syaitan. [dan aku bersetuju]
aku tak tau makne syaitan.. tapi mengikut ape yg Faiz katekan [dia belajar kat kelas agama], syaitan bukan untuk golongan Jin dan Iblis je.. manusia pun syaitan jugak… aku tak ingat maksud syaitan.. tapi cam ade kene mengena ngn kejahatan aku rase.. cenggini lah lebih kurang:
manusia yg jahat itu dipanggil syaitan..
jin yang jahat itu dipanggil syaitan
iblis itu sendiri syaitan lah… kan?

so betul ke kalau kite bace al-Qur’an.. jin2 akan terhalau dari keliling kita? jin2 akan terbakar?… jawapannye “memang tak lah..”

ngape? sebab ayat2 itu hanya akan menghalang syaitan atau menghalau syaitan.. bukan Jin.. bukan manusia.. tapi syaitan..
maknyenye menghalang kejahatan lah.. so kalau ade manusia yg jahat.. jin yg jahat.. akan terhalang lah perbuatan jahat mereka. so memang tak logik kalu ko takut kat jin.. ko berdoa untuk halau jin tuh.. sebab kalau jin tuh jin Islam.. aku rase cam tade efek kot..
so ape gune kite berdoa guna ayat Qur’an kalau jin2 tak terhapus ngn ayat2 Qur’an?
well.. ayat2 ni adalah doa untuk ko mintak perlindungan Allah.. bukan menjauhkan makhluk Allah dari kite.. tapi berdoa meminta perlindungan Allah..

sebab dengan izin Allah.. seekor jin boleh pukul muke ekau.. [aku rase la]
dan dengan izin Allah jugak.. kalau jin tuh rase nak pukul muke kau, dia tak dapat lakukan sebab ade perlindungan Tuhan.
dengan Izin Allah.. jiran ko boleh cucuk mate kanan ko..
dengan Izin Allah jugak.. jiran ko tak boleh cucuk mate kau.. [kalau ko doa mintak perlindungan dari syaitan lah nih]

doa2 ko beri efek pade kejahatan.. bukan pade jin..
so kesimpulannye…
jin adalah kejahatan
syaitan adalah kejahatan

jin tuh mkhluk Allah.. cam manusia jugak…
so kalau ko jumpe hantu or jin.. ko mintak perlindungan Allah.. bukan mintak jin tuh terbakar…
well.. kalau Allah kate “terbakar lah jin” baru la jin tuh terbakar.. kalau tak.. jin tuh ade je sebelah ko.. cume mungkin tade keburukan berlaku pade ko [sebab ade perlindungan Allah].. bukan ko boleh nampak pun jin tuh bertenggek sebelah ko.

tapi kene beringat jugak..

“sebaik-baik jin itu.. sejahat-jahat manusia..”
sape yg tak paham ayat atas nih, amat fail bagi aku… maknenye… jin yg paling baik pun setaraf ngn manusia yg jahat.. bayangkan jin yg jahat.. lagi teruk kot..

cume kalau jin yg jahat nak gigit ko pun.. kalau ko doa mintak perlindungan Allah.. ko nak takut ape lagi?  kuasa Allah itu kuasa Mutlak..  habis veto lah kuasa Allah tu.. tade sape leh kalahkan.. kalau Allah kate Dia beri perlidungan kat ko.. so, biar sejahat mane jin yg nak gigit ko tuh.. sekuat mane jin tuh.. jin tuh tetap takleh buat pape kat ko..

same la ngn manusia.. kalau ko mendapat perlindungan Allah.. mungkin manusia yg jahat tuh takat lalu tepi ko je.. walaupun 2 saat sebelum tuh dia rase cam nak rogol tulang belakang ko. manusia tuh tak terbakar de. melainkan Allah panah petir kat org jahat tuh la.

yg jahat itu Syaitan.. Iblis,  manusia yg jahat, jin yg jahat, malah binatang yg jahat pun boleh dipanggil Syaitan.. [aku rase la.. heh!]

About ururu5

I practice Islam, total One Piece fan.. and L'Arc-en-Ciel.. and Arsenal.. and PAS.. and.. im single.. or am i? N.E.S. tolong confirm kan.. I'm left-handed..

Posted on 26th May, 2011, in Religion. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: