rasuk.. adekah wujud atau tidak?

hmm.. kenape buku2 yg aku bace, semua menceritakan iblis/syaitan mesti datang kepade target dia dengan ‘menyerupai’ seseorang instead of ‘merasuk’ seseorang then datang kepada target dia. dan mostly aku bace yg suke merasuk orang nih.. adelah jin.
the likes of saka, hantu raya, or mostly yg ade pangkat ‘penjaga’ tu la yg slalunye ‘merasuk’ orang. jembalang, hantu tetek, pontianak, hantu penggal, orang minyak, toyol hape sume tade pun merasuk orang. they are djins too.. kenape derang tak rasuk orang?

and often orang yg kene rasuk selalunye tak ingat or tak sedar yg dia kene rasuk. which made me think, mungkinkah hantu jin2 ni sememangnye takleh rasuk sesape pun. mungkin orang yg ‘dirasuk’ tu sebenarnye ditidurkan atau orang yg diserupakan dengan sengaja dan nampak seperti orang itu sendiri yg kene rasuk.
think logically, kalau manusia kene rasuk. minda dia kene kawal ngn jin? kalau minda dia kene lockup oleh jin. kat mana jin tuh boleh lockup minda manusia?
what? kewujudan jin itu sendiri tak logik? kalau tak logik, cemane leh diceritakan dalam al-Qur’an? if we dont know about their world.. doesnt mean that its illogical.. it just mean that we’re ignorant of their world. we dont know how their world works. but yes. the point is, we know they exists and we acknowledge their existence. so sebenarnye kewujudan jin/hantu dan dunia jin ini adalah logik.

aku nak carik la, ade tak buku2 kisah zaman nabi yg mana ade orang kene rasuk.. sebab like i said, slalunye mereka datang dengan menyerupai seseorang. itu je. tade cerita jin merasuk orang. zaman sekarang je byk jin merasuk org. apehal jin start merasuk org zaman2 sekarang pun aku tak tau. padehal yg dia rasuk tuh bukan org kuat iman pun.

so ape tujuan merasuk kalau bukan nak menggoyahkan iman manusia? kalau nak goyahkan iman org tak beriman nih.. setakat tunjuk muke je aku rasa derang di dah goyah iman. takyah rasuk2 de.

so logically, if a djin can possess a human.. then a human can possess jin jugak la kan? sesape yg pernah bace tentang jin dan dunia jin (or dengar ceramah pasal jin).. u’ll know, jin nih pun ade hierarki derang sendiri, boleh makan, boleh nangis, boleh gelak, ade ketua kampung, ada yg knowledgeable, ada jin Islam, ada jin Nasrani sume tuh.
the point is, kalau jin jahat adalah begitu knowledgeable dan telah mempelajari cara2 merasuk manusia. then the knowledge to merasuk someone itu exists. wujudnye cara-cara untuk possess something. ilmu untuk possess someone itu wujud la kan?

OR NOT?

kalau bace tentang Nabi Sulaiman a.s., baginda memerintah dunia manusia dan jin. baginda boleh menyuruh jin dan manusia buat pape je yg dia nak. ilmu untuk ‘menyuruh jin’ sekarang dipanggil sihir. taktau la kene buat contract ke hape dgn jin tu. tapi yg pastinye selepas kedatangan Nabi Muhammad SAW. kalau ko bersekongkol ngn jin. berdosa. err.. ye ke? wallahualam. nanti aku nak carik bahan bacaan yg betul.

ilmu menyuruh jin @ sihir ni wujud. itu yg pasti. yg aku tak pasti adelah adekah ilmu merasuk tu wujud? ilmu sihir wujud sebab Nabi Sulaiman boleh menyuruh jin.. dan masa zaman Rasulullah SAW. Rasulullah pernah kene sihir dan baginda mengadu sakit disihir. so kalau Rasulullah sendiri boleh terkena sihir.. mesti ilmu merasuk tuh lagi power. kenape tak rasuk je Rasulullah? either jin yg dihantar utk sihir Rasulullah itu jin level rendah yg tade ilmu merasuk atau ilmu merasuk mmg tak wujud?

hmm…

pe? Baginda dilindungi malaikat? setakat ni. tak pernah aku baca tentang mana2 malaikat yg menolong halau jin dari manusia. sebab aku rasa ‘menghalau jin’ bukan skop kerja mana2 malaikat pun. so pertolongan malaikat di ruled out. well. malaikat tolong berdoa or tolong masa perang ye aku pernah dengar/baca. tapi malaikat berlawan dengan jin aku tak pernah bace. malah aku tak pernah bace malaikat lawan iblis pun.

mainly sebab aku rasa jin nih same taraf dgn manusia. lemah. kalau jin same kuat ngn malaikat. cemane malaikat nak jaga jin time akhirat nanti? kang jin berjaya melepaskan diri dari neraka kang.. lol.. so jin tak sama kuat ngn malaikat.

and as much as i want to believe it.. macam manusia, aku rasa jin takleh nampak malaikat.

oh! ini setakat logik melayu aku la. bukan logik Islam aku. aku nih bukan beriman sgt pun. tapi aku bersetuju bile ade orang kata.. perkataan Syaitan nih bukan ditujukan pada jin dan iblis je.. manusia pun boleh dikategorikan sebagai syaitan. syaitan is like a word to represent something jahat. syaitan is not makhluk itself.. iblis is a mahkluk, jin is makhluk, manusia is mahkluk, malaikat pun mahkluk.. but ‘syaitan’ is term for mahkluk yg jahat or ahli neraka. wallahualam.

so kalau ko buat jahat. minum arak tapi tak makan babi sebab babi haram tapi buat seks luar nikah ngn anak sedare ko or awek ko or balak ko. ko mmg syaitan la. lol. ini baru syaitan yg merasuk. bukan means ade something else merasuk ko. tapi ko yg merasuk nafsu ko sendiri. or nafsu yg merasuk ko.. either way.. syaitan punye keje la tu.

About ururu5

I practice Islam, total One Piece fan.. and L'Arc-en-Ciel.. and Arsenal.. and PAS.. and.. im single.. or am i? N.E.S. tolong confirm kan.. I'm left-handed..

Posted on 12th September, 2012, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

