makan?

Rasulullah sendiri kata “makan bila lapar, berhenti sebelum kenyang”… so if i never get hungry, then its ok to not makan. kan…? plus.. i feel… full.. always

Rasulullah bile tak ckup makanan kat umah. baginda berpuasa je. mane ade baginda makan makanan fibre, amik protein ke hape ke hari2.. bile baginda takde makanan. baginda puasa. ikat perut. dan masih pegi berperang. dan masih berpuasa lepas berperang. dan masyaAllah. masih bertenaga lepas berpuasa sambil berperang. kekuatan dia bukan datang dari fact bahawa baginda adalah Rasul. baginda tetap seorang manusia biasa.

oh! dan sebenarnye. minum air mineral water tuh sebenarnye zat dia macam makan nasik satu pinggan. tapi kene pastikan itu adalah mineral water ye. bukan drinking water. drinking water tuh setakat air paip byk klorin je.

senang je nak bezakan mineral water ngn drinking water. tengok bottle cap. selalunye ‘mineral water’ nye bottle cap ada warne. selalunye warna biru. kalau spritzer, bottle cap dia warna hijau. kalau evian, bottle cap warne pink. kandungan mineral dia just nice untuk hidup satu hari. haha. kalau ‘drinking water’ pulak bottle cap dia warna putih je. tade warne lain. drinking water adelah lebih murah dari mineral water. dan bertindak sebagai reverse osmosis je. hilangkan dahage je. tade khasiat lain.

so hari2 aku beli mineral water. jarang aku beli drinking water. aku rasa sebab tu kot aku tak pernah rasa lapar?

tapi lapar ngn tade tenaga adelah 2 perkara berbeza. kalu ko lapar. maknenye perut ko kosong. kalau ko tade tenaga. tu sebab zat2 tak cukup. memandangkan aku nih jenis manusia ‘hidup untuk makan’, jadi zat dalam badan aku tak pernah hilang pun. lol. so aku sentiasa bertenaga. siap tenaga berlebihan tu. sebab tu kot aku rasa boleh hidup tanpe makan secara rileks selama 3-4 hari.

kamon la. time bulan puasa aku boleh jogging pagi dan tak rasa lapar selepas tu. aku boleh panjat broga dan bukak pose pukul 10 malam (dgn air mineral je). macam2 lagi. sistem badan manusia ni walaupun kompleks. tapi kite paham cemane badan kite berfungsi.

let say kata dunia nih habis segala makanan.. tinggal air je. ko rasa manusia akan pupus dalam 3-4 minggu je ke? aku rasa 10 tahun pun boleh hidup lagi tanpa makanan. dan dalam keadaan tak ada makanan tu.. aku berani bet, manusia still akan berkerja. manusia still akan berperang. manusia still akan beranak.

ko nak tenage? makan gula. makan bende manis. ko tau tak sebijik pisang tuh boleh menampung tenaga satu hari mungkin 2 hari. takyah beli redbull pun. sebijik kurma boleh menampung tenaga di siang hari. sumenye sebab kandungan gula.

ade beberapa konsep kegemukan yg orang selalu salah anggap. makan lemak. makan mende berminyak. tak membuatkan orang gemuk. tapi pengambilan karbohidrat ngn gula yg tinggi yg buat ko gemuk. orang kata makan burger tu tak sihat. padahal tade makanan lebih sihat dari burger. sempurna khasiat dia. karbohidrat dari roti, protein daging, fresh salad, kandungan vinegar dlm tomato/cili sos, telur?, cheese? sume makanan berkhasiat.. sumenye dalam portion yg terkawal. melainkan ko makan 2-3 burger la. haha..

oh! Sunnah minum cuka sebelum makan.. cuka tuh campur la madu ke.. campur oren ke.. campur carrot ke..  tengok.. dalam burger pun dah ada cuka. lengkap khasiat burger. 

and whats more.. history burger.. burger bukan dicipta omputih.. tapi burger dicipta oleh orang Arab. ye. orang Arab adelah pioneer bab2 roti dan daging.

so ape nak takut kalau ko makan burger? ape nak takut kalau ko tak makan langsung? ape itu diet?

senang je.. DIET tu maknenye “controlled eating environment”.. ko makan ikut masa yg ditentukan dan ko makan ikut portion yg ditentukan. itu je. kalau ko berusaha nak kurus.. diet lah. kalau ko makan cam aku.. ini bukan namenye diet. diet nih tujuan dia adelah nak merangsang hormon metabolik ko. supaya badan ko kenal masa2 yg ia perlu utk keluarkan acid, enzim2 percernaan.. let say kata… ko berdiet schedule makan pukul 8 pagi setiap hari. maka dalam kul 8 pagi.. badan akan expect makanan masuk perut..enzim2, asid pencernaan akan dikeluarkan dan pencernaan penuh makanan2 yg ko makan akan berlaku. maka kadar metabolisma ko dikira tinggi.

let say kate ko diet schedule makan 8 pagi setiap hari.. tetibe hari ni ko makan pukul 6.30 pagi. so sistem pencernaan dah bercelaru sebab terawal sejam.. so badan ko mungkin bagi respon yg lambat sket sebab off schedule.. so pencernaan penuh tak berlaku. kadar metabolisma ko jadi rendah.

cam tuh la nak berdiet.. komitmen kene betul2 tinggi. kalau ko tengok omputih. derang siap set alarm nak makan pukul brape. pastuh kira berapa kalori perlu makan. kalau dia set 100Kcal untul lunch.. maka derang takkan makan mende yg ade lebih 100Kcal.

sebab tuh la Hanis Zalikha tuh kurus walaupun dia byk makan. sebab dia tak tinggal diet dia. dia breakfast, dia 2nd breakfast, dia lunch, evening tea, dinner, supper.. still kurus.. sebab dah hari2 dia buat mende same. pencernaan penuh. kadar metabolisma tinggi. sihat. kurus.

 

ahhh! jeles aku. komitmen aku pade makanan mmg tak terkawal. aku gile makan. at the same time. aku gile bersukan. dan sumenye tak tentu masa. disebabkan masa je tak betul. aku jadi gemuk. gyahahaha! tapi tak kisah la. aku hidup untuk makan.. hahahahahaha!

About ururu5

I practice Islam, total One Piece fan.. and L'Arc-en-Ciel.. and Arsenal.. and PAS.. and.. im single.. or am i? N.E.S. tolong confirm kan.. I'm left-handed..

Posted on 31st December, 2012, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 1 Comment.

  1. jele gak tgk hanis zalikha tu. kurus je. xpela, makan la byk mne. janji control quantity mknan tu. hee

Leave a Reply

